Yogalessen volwassenen

 

In ons centrum worden lessen in Kundalini Yoga, Hormoonyoga, Dru Yoga en Vinyasa Yoga aangeboden. Daarnaast bieden we Mannenyoga (Kundalini yoga voor mannen) en Gentle Yoga (Kundalini Yoga voor mensen die een wat minder intensieve les willen volgen). De lessen kunnen door iedereen beoefend worden en vragen geen speciale lenigheid. Ieder oefent op zijn eigen niveau. Het gaat om de aandacht en betrokkenheid waarmee geoefend wordt.

Onderaan deze pagina vind je ook informatie over de Mindfulness lessen die je kunt volgen in ons centrum. Individuele lessen door Edith ten Hennepe en een groepstraining met Silvie Walraven.

Kundalini yoga

Kundalini yoga wordt wel de yoga van Bewustzijn genoemd. Dynamische oefeningen gecombineerd met krachtige ademtechnieken, mantra’s en meditaties maken je levensenergie (kundalini) wakker. Je stapt uit de comfortzone van (beperkende) gedachten- en gewoontepatronen, zodat blokkades op kunnen lossen en groei mogelijk is. Als de energie weer vrij kan stromen door je lichaam voel je je licht, energiek en klaar voor de uitdagingen van deze tijd. Deze veelzijdige yogavorm maakt je krachtig, vrij en bewust, in staat om het beste van jezelf te leven.

De Kundalini yogalessen worden gegeven door Rinske Frederiks op maandagochtend, maandagavond, woensdagavond en vrijdagochtend.

Hormoonyoga

In de lessen leer je een oefenserie die is ontwikkeld door de Braziliaanse yogadocent Dinah Rodrigues. Bij regelmatige beoefening brengt deze oefenserie je hormoonhuishouding in balans zodat overgangsklachten en PMS sterk afnemen. Het is een rustige yogavorm met veel meditatieve oefeningen. Stap voorstap maak je je de oefeningen eigen en groei je toe naar een dagelijkse beoefening thuis, voor een optimaal resultaat. De Hormoonyoga lessen worden gegeven door Rinske Frederiks op woensdagavond. De oefenserie is ook in een workshop te leren, kijk in de agenda voor data.

Dru Yoga

Dru yoga wordt yoga van het hart genoemd. Vloeiende bewegingen worden gecombineerd met ademhaling en visualisaties. Zo breng je lichaam en geest in balans en kunnen spanning en stress wegvloeien. Het geeft je de mogelijkheid om via beweging contact te maken met je hart, de plek in jezelf waar je rust en stilte kunt ervaren. De yoga is geschikt voor iedereen en elk conditieniveau. Indien nodig worden aanpassingen gegeven, waarbij je ook een stoel kunt gebruiken als dat ondersteuning geeft. Na een opwarming volgen rustige, ingekeerde of vitaliserende energiereeksen en klassieke yogahoudingen. De les eindigt met een diepe ontspanning.

De dru yogalessen worden gegeven door Esther van Eersel op dinsdagochtend, dinsdagavond en woensdagochtend.

Gentle Yoga

Juist als je beperkt bent in je beweging, omdat je een blessure hebt, ziek bent of ouder wordt, heb je baat bij Gentle Yoga (vanuit de traditie van Kundalini Yoga). Gentle Yoga is geschikt voor iedereen. Dynamische en rustige oefeningen, ademhalingsoefeningen, klankheling (mantra’s) en meditatie maken onderdeel uit van de les. De oefeningen zijn rustiger, niet te lang en niet te zwaar. Er is persoonlijke aandacht en een stapsgewijze opbouw, met verschillende opties. Ook kun je gebruik maken van een stoel om houdingen te vergemakkelijken.

In de Gentle Yogales ligt de nadruk op het langzaam ruimte maken in het lichaam zodat de energie vrij kan stromen. Tegelijkertijd wordt kracht ontwikkeld. Speciale zorg is er voor fragiele gebieden van het lichaam als de nek, knieën, schouders, lage rug en enkels. Gentle yoga stimuleert het zelf-helend vermogen, versterkt innerlijke kracht en immuunsysteem, verbetert de circulatie en ademhaling.

De Gentle Yogalessen worden gegeven door Paulien Borst op donderdagochtend.

Vinyasa Yoga

Een dynamische les voor iedereen en de yogalessen zijn zowel geschikt voor beginners als gevorderen.  Vinyasa is een vorm van yoga waarbij je beweegt van asana (houding) naar asana, waarbij iedere beweging verloopt op het ritme van je ademhaling. Er is een continue flow van bewegingen, en die flow helpt je aanwezig te zijn in de bewegingen. Omdat iedere beweging op een in- en uitademing is, en je hierin instructies krijgt van de docent, is deze yogavorm ook geschikt om de basis van pranayama (yoga-ademhalingtechnieken) te beoefenen.

Geen enkele les is hetzelfde. Als filosofie erkent vinyasa de tijdelijkheid van dingen en de continue beweging van de natuur. We blijven tijdelijk in een houding en gaan dan weer verder. Deze flow in beweging helpt om balans te ontwikkelen in je lichaam. En variatie en beweging in de houdingen voorkomt blessures.

De lessen worden gegeven door Brinda van den Berg op donderdagavonden.

In English: A dynamic yoga class for everyone. Vinyasa, is a breath initiated practice, that connects every action of our life with the intention of moving towards what is sacred, or most important to us. In the Vinyasa class the style will keep you moving from asana to asana, linking each pose to an inhale and an exhale. The flow of movements will be smooth and continuous, which can help you stay present during the session.

No two classes will be the same. As a philosophy, Vinyasa recognizes the temporary nature of things.  We enter into a posture, are there for a while and then leave.  The variable nature of this class helps to develop a more balanced body as well as prevent repetitive motion injuries that can happen if you are always doing the same thing every day.
This class caters to all levels of yoga practitioners. This style is also a great way to learn the basics of pranayama, or yogic breathing, since the instructor will tell you when to inhale and exhale during each pose.

De lessons will be given by Brinda van den Berg on Thursday evenings.

Mannen Yoga

Wat is nou echt de meerwaarde van mannen yoga? In een groep van mannen je spirituele (innerlijke) kracht vinden en werken aan blokkades. Op fysiek, emotioneel en mentaal niveau. Balans vinden tussen lichaam en geest, in een tijd waarin we vooral met ons hoofd bezig zijn. De groepsenergie helpt je vaak om verder te gaan dan je zelf voor mogelijk houdt. In mannenyoga ben je bezig met je spieren, gewrichten, houding en het verdiepen van je ademhaling (long capaciteit vergroten). Bij yoga gaat het om de coördinatie tussen alle spieren en gewrichten, dus niet alleen pure kracht. Daarom merk je al snel dat je soepel en sterk wordt. Yoga voor mannen is een perfecte workout om te ontspannen, al je spieren te versterken en flexibeler te worden. Je bepaalt zelf hoe ver je wilt en kan gaan.

De krachtige oefeningen uit de Kundalini Yoga zorgen ervoor dat je opgewassen bent tegen de uitdagingen van deze tijd. Ze versterken je zenuwstelsel, brengen mentale balans en een constant energiepeil. Waardoor je beter met stress om kan gaan en je fitter voelt in alles wat je doet.

De mannenyogalessen worden gegeven Ramon Eikenaar op donderdagavond.

Individuele training Mindfulness (MBSR)

Ben je vaak in gedachten bezig met iets anders dan waar je aan denkt? Of ben je langer van slag dan je wilt, als er iets vervelends gebeurt? Dan is de individuele training Mindfulness een goede keuze. In deze training leer je bewust te zijn van de ervaring zoals die zich voordoet, van moment tot moment, zonder oordeel. Je leert gefocust en helder te zijn. Dan kan er ruimte ontstaan om bewust te antwoorden op situaties. Hierdoor kun je effectiever omgaan met stress. De training bestaat uit acht wekelijkse bijeenkomsten en een stiltedag.
In de bijeenkomsten wordt met verschillende meditatietechnieken geoefend: zoals de lichaamsscan, zitmeditatie, loopmeditatie en mindful bewegen. Er is gelegenheid met elkaar van gedachten te wisselen over persoonlijke ervaringen met de oefeningen. Huiswerk is een belangrijk onderdeel van de training en bestaat uit meditatie-oefeningen en opdrachten. Ervaring leert dat thuis oefenen van belang is voor de effectiviteit van de training. Dit vraagt ongeveer 45 minuten per dag.

De individuele training wordt gegeven door Edith te Hennepe. Voor aanmelding en kosten neem contact op met edith@mindfulness-praktijk.nl.

 

Drukte in je hoofd, gepieker, stress? Mindfulness training kan je helpen!

Vrijdagavond 13 september start een achtweekse training voor volwassenen. Tijdens deze achtweekse mindfulness training leer je technieken die je kunnen helpen om beter om te gaan met alles wat er op je afkomt. Door mindfulness leer je jezelf, je gewoontepatronen en je valkuilen beter kennen. Je wordt je meer bewust van je gedachten en gevoelens en leert om er op een gezondere manier mee om te gaan. Door je aandacht te richten op het hier en nu en uit de maalstroom van je gedachten te stappen, komt er ontspanning. Zo kun je leren volledig aanwezig zijn van moment tot moment en met aandacht keuzes te maken die bijdragen aan je eigen welzijn en dat van anderen.

In de lessen is er ruimte voor oefeningen, vragen en uitwisseling van ervaringen. Je krijgt iedere week oefeningen mee naar huis om thuis te oefenen en op die manier nieuwe gewoonten aan te leren.

Als je het fijner vindt om individueel les te krijgen, dan kan dat natuurlijk ook. In overleg plannen we dat in, eventueel ook bij je thuis. kunnen we dat inplannen, evt. ook bij je thuis. De lessen worden gegeven door Silvie Walraven.

Drukte in je hoofd? Gepieker? Misschien is mindfulness beoefening ook wel iets voor jou! Wil je er eens aan proeven en meer te weten komen over wat mindfulness (niet) is? Kom dan vrijblijvend kennismaken met mindfulness en met Silvie als trainer. Meer info: silvie@sem-onderwijsvoorhethart.nl of bel/app 06-33013975.

oktober, 2019

12okt10:00- 17:00Opleiding luisterkindwerker
13okt06:00- 08:30Sadhana
27okt19:30- 21:00Kundalini Mantra AvondMet Tom Erics

Je bent welkom voor een proefles

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmailFacebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail