Yogalessen volwassenen

 

In ons centrum worden lessen in Kundalini Yoga, Dru Yoga, Yin Yoga en Yang Yoga (Power Yoga) aangeboden. Daarnaast bieden we Mannenyoga (Kundalini yoga voor mannen) en Gentle Yoga (Kundalini Yoga voor mensen die een wat minder intensieve les willen volgen). Nieuw: vanaf 12 oktober 2018 kan je een introductiecursus Pralaya Yoga volgen. De lessen kunnen door iedereen beoefend worden en vragen geen speciale lenigheid. Ieder oefent op zijn eigen niveau. Het gaat om de aandacht en betrokkenheid waarmee geoefend wordt.

Kundalini yoga

Kundalini yoga wordt wel de yoga van Bewustzijn genoemd. Dynamische oefeningen gecombineerd met krachtige ademtechnieken, mantra’s en meditaties maken je levensenergie (kundalini) wakker. Je stapt uit de comfortzone van (beperkende) gedachten- en gewoontepatronen, zodat blokkades op kunnen lossen en groei mogelijk is. Als de energie weer vrij kan stromen door je lichaam voel je je licht, energiek en klaar voor de uitdagingen van deze tijd. Deze veelzijdige yogavorm maakt je krachtig, vrij en bewust, in staat om het beste van jezelf te leven.

De Kundalini yogalessen worden gegeven door Rinske Frederiks op maandagochtend, maandagavond, woensdagavond en vrijdagochtend.

Dru Yoga

Dru yoga wordt yoga van het hart genoemd. Vloeiende bewegingen worden gecombineerd met ademhaling en visualisaties. Zo breng je lichaam en geest in balans en kunnen spanning en stress wegvloeien. Het geeft je de mogelijkheid om via beweging contact te maken met je hart, de plek in jezelf waar je rust en stilte kunt ervaren. De yoga is geschikt voor iedereen en elk conditieniveau. Indien nodig worden aanpassingen gegeven, waarbij je ook een stoel kunt gebruiken als dat ondersteuning geeft. Na een opwarming volgen rustige, ingekeerde of vitaliserende energiereeksen en klassieke yogahoudingen. De les eindigt met een diepe ontspanning.

De dru yogalessen worden gegeven door Esther van Eersel op dinsdagochtend, dinsdagavond en woensdagochtend.

Gentle Yoga

Juist als je beperkt bent in je beweging, omdat je een blessure hebt, ziek bent of ouder wordt, heb je baat bij Gentle Yoga (vanuit de traditie van Kundalini Yoga). Gentle Yoga is geschikt voor iedereen. Dynamische en rustige oefeningen, ademhalingsoefeningen, klankheling (mantra’s) en meditatie maken onderdeel uit van de les. De oefeningen zijn rustiger, niet te lang en niet te zwaar. Er is persoonlijke aandacht en een stapsgewijze opbouw, met verschillende opties. Ook kun je gebruik maken van een stoel om houdingen te vergemakkelijken.

In de Gentle Yogales ligt de nadruk op het langzaam ruimte maken in het lichaam zodat de energie vrij kan stromen. Tegelijkertijd wordt kracht ontwikkeld. Speciale zorg is er voor fragiele gebieden van het lichaam als de nek, knieën, schouders, lage rug en enkels. Gentle yoga stimuleert het zelf-helend vermogen, versterkt innerlijke kracht en immuunsysteem, verbetert de circulatie en ademhaling.

De Gentle Yogalessen worden gegeven door Paulien Borst op donderdagochtend.

Yin Yoga

Tijdens een les Yin Yoga geef je jezelf over aan een diepere strekking van het bindweefsel en de gewrichten. Waar je bij andere sporten of bewegingsvormen je spieren aan- en ontspant gaat het er bij Yin Yoga juist om dat je de spieren zoveel mogelijk loslaat. We werken daarom tijdens de les voornamelijk met zittende en liggende houdingen waarin we 3 tot 5 minuten blijven. Op deze manier geven wij ons lichaam de kans om ruimte te creëren. Ruimte voor innerlijke stilte. Je geeft jouw lichaam de mogelijkheid om dieper in ontspanning te komen.

Yin Yoga heeft een meditatief karakter. Doordat we langer in een houding blijven, komen we in een staat van reflectie. Een mooie uitnodiging om onze grenzen te verkennen en te verleggen. Om te observeren en te voelen. Je gebruikt niet jouw lichaam om in een houding te komen, maar je gebruikt de houding om in jouw lichaam te komen. Ook de meridianen die door het hele lichaam lopen, onze energiebanen, worden door Yin Yoga beïnvloedt. Je zult na verloop van tijd merken dat je soepeler wordt en dat de levensenergie vrijer kan gaan stromen. Yin Yoga is voor iedereen. Of je nu fanatiek sporter bent of de hele dag achter de computer zit. Het helpt je om een goede balans te vinden, in lichaam en geest.

De Yang Yoga lessen worden gegeven door Jolanda Qualm op donderdagavonden.

Yang (power flow) Yoga

Met Yang Yoga leer je kracht van binnen uit in te zetten. Daarbij ontlaad je ook nog eens de opgehoopte spanning op een effectieve manier. Een ideale manier om na een werkdag heerlijk ontspannen de avond in te gaan.

Yang Yoga is een krachtige en dynamische vorm van de fysieke yoga beoefening, ook wel Power Yoga genoemd. Na een opwarming en zonnegroeten start de oefenserie. Hierbij sta je krachtig gefundeerd en betrekkelijk kort in houdingen, je ademhaling stuurt de beweging, en is bovendien diep en intensief. Ook ga je vloeiend over van de ene naar de andere houding. Door de houdingen uit te voeren in het ademritme en met focus technieken, ontstaat er concentratie en warmte. Sommigen vergelijken dit met een “runners high”. Bij regelmatige beoefening van Yang Yoga leer je letterlijk in je kracht en rechtop staan! Het is een uitstekende manier om een sterk, lenig en gezond lichaam te krijgen.

De Yin Yoga lessen worden gegeven door Jolanda Qualm op donderdagavonden.

Mannen Yoga

Wat is nou echt de meerwaarde van mannen yoga? In een groep van mannen je spirituele (innerlijke) kracht vinden en werken aan blokkades. Op fysiek, emotioneel en mentaal niveau. Balans vinden tussen lichaam en geest, in een tijd waarin we vooral met ons hoofd bezig zijn. De groepsenergie helpt je vaak om verder te gaan dan je zelf voor mogelijk houdt. In mannenyoga ben je bezig met je spieren, gewrichten, houding en het verdiepen van je ademhaling (long capaciteit vergroten). Bij yoga gaat het om de coördinatie tussen alle spieren en gewrichten, dus niet alleen pure kracht. Daarom merk je al snel dat je soepel en sterk wordt. Yoga voor mannen is een perfecte workout om te ontspannen, al je spieren te versterken en flexibeler te worden. Je bepaalt zelf hoe ver je wilt en kan gaan.

De krachtige oefeningen uit de Kundalini Yoga zorgen ervoor dat je opgewassen bent tegen de uitdagingen van deze tijd. Ze versterken je zenuwstelsel, brengen mentale balans en een constant energiepeil. Waardoor je beter met stress om kan gaan en je fitter voelt in alles wat je doet.

De mannenyogalessen worden gegeven Ramon Eikenaar op donderdagavond.

Vrouwen Yoga

Vrouwen Yoga (Dru hormoon yoga) draagt bij aan vrouwelijkheid en vitaliteit. Het is een yogavorm voor vrouwen die je hormonen weer in balans brengt. De oefeningen zijn geschikt voor vrouwen met (beginnende) overgangsklachten. Vanaf 35 jaar verandert je hormoonproductie en daalt je oestrogeen en progesteron niveau. Daardoor ontstaat onbalans met de bijbehorende klachten, zoals hoofdpijn, lusteloosheid, slapeloosheid, opvliegers, droge huid, dunner haar, angst en paniekgevoelens e.d. Ook op jongere leeftijd kan er al hormonale disbalans zijn, dat uit zich bijvoorbeeld in PMS klachten. De yoga heeft ook positieve effecten voor vrouwen die zwanger willen worden, of die weer in balans willen komen na een bevalling. Kortom: dru hormoonyoga is geschikt voor iedere vrouw, met of zonder yoga-ervaring.

De vrouwenyogalessen worden nu alleen individueel gegeven door Esther van Eersel.

Pralaya Yoga

Dit is een yogavorm met een unieke combinatie van het versterken van onderontwikkelde spieren, het opbouwen van flexibiliteit door het losmaken van bindweefsel en uitlijnen van gewrichten. Tijdens een les doe je traditionele en niet-traditionele yogahoudingen, ademhalingstechnieken en ontspanningsoefeningen. De lessen zijn informatief en fysiek uitdagend en toegankelijk voor ieder niveau, van beginner tot gevorderd, ieder zal op zijn/haar eigen manier worden uitgedaagd. Je leert hoe je door te bewegen weer in verbinding met jezelf komt. Hoe je je lichaam kan ontspannen en het tegelijkertijd sterker, flexibeler en gezonder wordt. Lessen waarin aandacht voor je lichaam, adem en gedachten, gecombineerd worden met gezelligheid, humor en hard werken, met als afsluiting heerlijk ontspannen in rust.

De Pralaya yogalessen worden in de vorm van een introductiecursus aangeboden op vrijdag 12 okt, 19 okt, 26 okt, 9 nov, 30 nov, en 7 dec van 19.15 tot 20.30 uur door Marjanne Heller. Voor meer informatie: www.reachyoga.nl Aanmelden van een les Mail: info@reachyoga.nl of tel: 06-42482488

Training Mindfulness en stiltedagen (MBSR)

Ben je vaak in gedachten bezig met iets anders dan waar je aan denkt? Of ben je langer van slag dan je wilt, als er iets vervelends gebeurt? Dan is de training Mindfulness een goede keuze. In deze training leer je bewust te zijn van de ervaring zoals die zich voordoet, van moment tot moment, zonder oordeel. Je leert gefocust en helder te zijn. Dan kan er ruimte ontstaan om bewust te antwoorden op situaties. Hierdoor kun je effectiever omgaan met stress. De training bestaat uit acht wekelijkse bijeenkomsten en een stiltedag.
In de bijeenkomsten wordt met verschillende meditatietechnieken geoefend: zoals de lichaamsscan, zitmeditatie, loopmeditatie en mindful bewegen. Er is gelegenheid met elkaar van gedachten te wisselen over persoonlijke ervaringen met de oefeningen. Huiswerk is een belangrijk onderdeel van de training en bestaat uit meditatie-oefeningen en opdrachten. Ervaring leert dat thuis oefenen van belang is voor de effectiviteit van de training. Dit vraagt ongeveer 45 minuten per dag.

In januari 2019 starten meerdere trainingen MBSR. Een ervan zal plaatsvinden in Yogacentrum Suniya, op de dinsdagochtend van 11.15 tot 13.15 uur: 15, 22 en 29 januari, 5, 12 en 19 februari, 12 en 19 maart. Met een stiltedag op zondag 3 maart van 10.00 tot 16.00 uur.  De lessen worden gegeven door Edith te Hennepe. Voor aanmelding en kosten neem contact op met edith@mindfulness-praktijk.nl.

november, 2018

4nov19:30- 22:00Stilte dagMindfulness
16nov20:00- 22:00Klank concert Witte WindKlankschalen en stem
18nov06:00- 08:30Sadhana
24nov15:00- 17:00Gong Yoga & Meditatie

Je bent welkom voor een proefles

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmailFacebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail