Yogalessen volwassenen

In ons centrum worden lessen in Kundalini Yoga, Dru Yoga, Hormoonyoga, Yin Yoga en Vinyasa Yoga aangeboden. Daarnaast bieden we Mannenyoga (Kundalini yoga voor mannen). De lessen vragen geen speciale lenigheid en kunnen door iedereen beoefend worden, omdat je op je eigen niveau meedoet.  Daarbij is aandacht en betrokkenheid het belangrijkst.

Onderaan de pagina vind je ook informatie over individuele en groepstrainingen Mindfulness.

Kundalini yoga

Kundalini yoga wordt wel de yoga van Bewustzijn genoemd. Dynamische oefeningen gecombineerd met krachtige ademtechnieken, mantra’s en meditaties maken je levensenergie (kundalini) wakker. Je stapt uit de comfortzone van (beperkende) gedachten- en gewoontepatronen, zodat blokkades op kunnen lossen en groei mogelijk is. Als de energie weer vrij kan stromen door je lichaam voel je je licht, energiek en klaar voor de uitdagingen van deze tijd. Deze veelzijdige yogavorm maakt je krachtig, vrij en bewust, in staat om het beste van jezelf te leven.

De Kundalini yogalessen zijn op:

Dru Yoga

Dru yoga wordt yoga van het hart genoemd. Vloeiende bewegingen worden gecombineerd met ademhaling en visualisaties. Zo breng je lichaam en geest in balans en kunnen spanning en stress wegvloeien. Het geeft je de mogelijkheid om via beweging contact te maken met je hart, de plek in jezelf waar je rust en stilte kunt ervaren. De yoga is geschikt voor iedereen en elk conditieniveau. Indien nodig worden aanpassingen gegeven, waarbij je ook een stoel kunt gebruiken als dat ondersteuning geeft. Na een opwarming volgen rustige, ingekeerde of vitaliserende energiereeksen en klassieke yogahoudingen. De les eindigt met een diepe ontspanning.

De dru yogalessen zijn op dinsdagochtend, dinsdagavond en woensdagochtend met Esther van Eersel

Hormoonyoga

In de lessen leer je een oefenserie die is ontwikkeld door de Braziliaanse yogadocent Dinah Rodrigues. Bij regelmatige beoefening brengt deze oefenserie je hormoonhuishouding in balans zodat overgangsklachten en PMS sterk afnemen. Het is een rustige yogavorm met veel meditatieve oefeningen. Stap voorstap maak je je de oefeningen eigen en groei je toe naar een dagelijkse beoefening thuis, voor een optimaal resultaat.

De Hormoonyoga lessen zijn op woensdagavond met Wasso Nelissen. De oefenserie is ook in een workshop te leren, kijk in de agenda voor data.

Vroege Kundalini Yoga

In de vroege Kundalini les wordt er rekening gehouden met je ochtendritme, waarbij beweging welkom is om soepel te worden. Met Kundalini Yoga in de ochtend begin je je dag bij jezelf. In de les maak je je lichaam wakker en soepel met beweging. We doen iedere les een oefenserie en vaak ook een meditatie, maar niet altijd. Je wordt uitgenodigd om met je aandacht bij de ervaring te blijven, bij de oefeningen, je lichaam en jezelf. Gedachten mag je op de achtergrond laten; deze zijn voor later en zijn nu niet nodig. Zo begin je je dag met stromende energie en contact met je ware zelf. Dit neem je mee de rest van je dag in zodat je meer voluit kunt leven.

De vroege kundalini yogales wordt gegeven op woensdagochtend door Nina de Haan.

Yin Yoga

Bij Yin Yoga kijk je niet naar links en rechts om jezelf met anderen te vergelijken. Yin Yoga doe je voor jezelf. Je doet wat voor jou op dit moment goed voelt. Je blijft 3-7 minuten in een houding en laat je spieren zoveel mogelijk los. Als je in een houding voor zo’n lange tijd blijft, kom je in contact met je lichaam, je ademhaling en je geest. Door het lange en langzame rekken heeft Yin Yoga een bijzonder effectieve invloed op het bindweefsel, gewrichten en ligamenten. Het is dus echt een yogastijl voor mensen die hun lichaam willen uitrekken, rust willen oefenen en regelmatig een kleine pauze willen nemen van de snelheid van het dagelijkse leven. Een ervaren Yin-yogi doet niet aan complexere houdingen, maar neemt een houding voor een langere tijd in en laat aanspanningen en gedacht los.

De Yin Yoga lessen worden gegeven op donderdag vroeg in de avond door Christina Beberdick.

Vinyasa Yoga

Een dynamische les voor iedereen en de yogalessen zijn zowel geschikt voor beginners als gevorderden. Vinyasa is een vorm van yoga waarbij je beweegt van asana (houding) naar asana, waarbij iedere beweging verloopt op het ritme van je ademhaling. Er is een continue flow van bewegingen, en die flow helpt je aanwezig te zijn in de bewegingen. Omdat iedere beweging op een in- en uitademing is, en je hierin instructies krijgt van de docent, is deze yogavorm ook geschikt om de basis van pranayama (yoga-ademhalingtechnieken) te beoefenen. Geen enkele les is hetzelfde. Als filosofie erkent vinyasa de tijdelijkheid van dingen en de continue beweging van de natuur. We blijven tijdelijk in een houding en gaan dan weer verder. Deze flow in beweging helpt om balans te ontwikkelen in je lichaam. En variatie en beweging in de houdingen voorkomt blessures.

De lessen worden gegeven op donderdagavond door Brinda van den Berg. Momenteel is Brinda met zwangerschapsverlof en worden haar lessen overgenomen door Zoë.

Vinyasa Yoga is a dynamic yoga class for everyone.  Lessons can be given in English. In the Vinyasa class the style will keep you moving from asana to asana, linking each pose to an inhale and an exhale. The flow of movements will be smooth and continuous, which can help you stay present during the session. Vinyasa recognizes the temporary nature of things.  We enter into a posture, are there for a while and then leave.  The variable nature of this class helps to develop a more balanced body as well as prevent repetitive motion injuries that can happen if you are always doing the same thing every day. This class caters to all levels of yoga practitioners.

De lessons will be given by Brinda van den Berg on Thursday evenings. During Brinda’s pregnancy leave, her lessons will be given by Zoë.

Mannen Yoga

Wat is nou echt de meerwaarde van mannen yoga? In een groep van mannen je spirituele (innerlijke) kracht vinden en werken aan blokkades. Op fysiek, emotioneel en mentaal niveau. Balans vinden tussen lichaam en geest, in een tijd waarin we vooral met ons hoofd bezig zijn. De groepsenergie helpt je vaak om verder te gaan dan je zelf voor mogelijk houdt. In mannenyoga ben je bezig met je spieren, gewrichten, houding en het verdiepen van je ademhaling (long capaciteit vergroten). Bij yoga gaat het om de coördinatie tussen alle spieren en gewrichten, dus niet alleen pure kracht. Daarom merk je al snel dat je soepel en sterk wordt. Yoga voor mannen is een perfecte workout om te ontspannen, al je spieren te versterken en flexibeler te worden. Je bepaalt zelf hoe ver je wilt en kan gaan.

De krachtige oefeningen uit de Kundalini Yoga zorgen ervoor dat je opgewassen bent tegen de uitdagingen van deze tijd. Ze versterken je zenuwstelsel, brengen mentale balans en een constant energiepeil. Waardoor je beter met stress om kan gaan en je fitter voelt in alles wat je doet.

De mannenyogalessen worden gegeven op donderdagavond door Ramon Eikenaar.

Mindfulness training (MBSR)

Ben je vaak in gedachten bezig met iets anders dan waar je aan denkt? Of ben je langer van slag dan je wilt, als er iets vervelends gebeurt? Dan is de individuele training Mindfulness een goede keuze. In deze training leer je bewust te zijn van de ervaring zoals die zich voordoet, van moment tot moment, zonder oordeel. Je leert gefocust en helder te zijn. Dan kan er ruimte ontstaan om bewust te antwoorden op situaties. Hierdoor kun je effectiever omgaan met stress. De training bestaat uit acht wekelijkse bijeenkomsten en een stiltedag.

Tijdens een achtweekse mindfulness training leer je technieken die je kunnen helpen om beter om te gaan met alles wat er op je afkomt. Door mindfulness leer je jezelf, je gewoontepatronen en je valkuilen beter kennen. Je wordt je meer bewust van je gedachten en gevoelens en leert om er op een gezondere manier mee om te gaan. Door je aandacht te richten op het hier en nu en uit de maalstroom van je gedachten te stappen, komt er ontspanning. Zo kun je leren volledig aanwezig zijn van moment tot moment en met aandacht keuzes te maken die bijdragen aan je eigen welzijn en dat van anderen.

In de lessen wordt met verschillende meditatietechnieken geoefend: zoals de lichaamsscan, zitmeditatie, loopmeditatie en mindful bewegen. Er is gelegenheid om met elkaar van gedachten te wisselen over persoonlijke ervaringen met de oefeningen. Je krijgt iedere week oefeningen meen naar huis om thuis te oefenen en op die manier nieuwe gewoonten aan te leren.

Er zijn twee mindfulness trainers in Suniya, zij werken elk op hun eigen manier:

  • Edith te Hennepe: individuele en groepstrainingen voor volwassenen.
  • Silvie Walraven: groepstrainingen voor volwassenen en trainingen voor kinderen en jongeren.

mei, 2020

17mei06:00- 08:30Sadhana
24mei19:30- 21:00Kundalini Mantra AvondMet Tom Erics

Je bent welkom voor een proefles

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmailFacebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail